Godsvogne, DSB
Godsvognene finder jeg særligt interessante. De har for manges vedkommende et langt "liv" i tjenesten og er ofte udtryk for stor opfindsomhed. Der ligger mange gode historier i de enkelte vognes skæbne, lige som den tekniske udvikling ofte kan aflæses i vognenes ombygning.
Modellerne er jo nødvendigvis udtryk for et valgt "nedslag" i den enkelte vogns karriere - undertiden bestemt af den foreliggende dokumentation (fotos, konstruktionstegninger etc.), undertiden som "typemodel". De første er de sjoveste, synes jeg: at man kan have en ølvogn på anlægget er OK, men specielt ZB 99689, Albanivognen fra Jernbanemuseet i Odense, det er lidt sjovere. Det hører til sjældenhederne, at den fysiske vogn rent faktisk eksisterer, undertiden mere end 100 år efter at den blev bygget, men heldigvis er enkelte reddet for eftertiden og kører bl.a. i museumstog rundt omkring i landet.
Og heldigvis er der producenter - store og små - som finder det umagen værd at fremstille fine modeller af de faktiske vogne (og hvis de kikser på en litrering eller størrelsen på et trinbræt, så får de det af vide af samlerne med det samme!) Denne nidkærhed hos både afsender og modtager er med til at gøre denne hobby til meget mere en blot at "lege med elektrisk tog".
Lukket brun godsvogn, litra HD
... med rangerskruebremse på høj platform. Vognen er 1 af godt 800 vogne, bygget hos Scandia i Randers i perioden 1942-50. Vognene blev omlitreret 1966 og var for fleres vedkommende i brug indtil for ganske få år siden. En sand klassiker på de danske skinner.
Modellen er i Heljans nydelige udgave med oplukkelige porte.
DSB, litra TF
- er en åben, brun godsvogn med aftagelige side- og endestolper. Den er bygget hos Scandia, som i årene 1950-50 byggede ialt 130 af slagsen.
Modellen er fra ROCO (i et sæt med to vogne), velkørende og med god vægt. Sammenligner man med fotos af TF 8041, synes jeg ROCO har ramt påskrifterne ret flot. MEN: Den er for kort! Der mangler et fag: originalen har ni sidestolper mod modellens otte, hvilket modsvares af en 0,7 cm kortere vogn. Ikke desto mindre synes jeg, ROCO har lavet en fin vogn med mange detaljer. Og så får man et par nydelige Mercedes Benz lastbiler med i købet, så det er da ikke så ringe endda.