Trækkraft
Med valget af epoke III er der ingen problemer med at blande damp og diesel - eller benzin. Damplokomotiverne fik forlænget deres liv efter krigen 1939-45, men allerede i tyverne var de første dieseldrevne lokomotiver kommet fra Frichs. Mindre teaktræsbeklædte motortogtog fra De Forenede Automobilfabrikker "Triangel" i Odense kørte med benzinmotor på sidebaner til op i tresserne. Under besættelsen var de røde lyntog af MS typen opklodset på lyntogsdepotet "Helgoland" ved Svanemøllen i Kbh. For slet ikke at tale om MO - de første fra 1935 med motorer fra B&W - en klassisk sidebanemotorvogn, som de fleste i min alder husker fra drengeårene.
I september 2014 var det præcis 60 år siden, de første MY ankom til Helsingør fra NOHAB, Sverige, hvor de blev bygget på licens fra GM i USA, og modelfirmaerne har været flinke til at sende flotte eksemplarer på markedet. På min bane er det nok begrænset, hvad der er plads til, men lad os nu se, hvad tiden bringer.
Litra D
Som følge af ønsket om et kraftigere godstogslokomotiv end G-maskinen, udvikledes i slutningen af 1800-tallet Litra D. D-maskinen blev konstrueret af DSB's maskinchef Otto Busse, og de første blev leveret fra Henschel-fabrikkerne i 1902. Lokomotiverne gennemgik en lang række ombygninger og forbedringer bl.a. med overheder, større kedel og førerhus. Litra D kørte fra starten godstog i Jylland, og først i 1912 kom den over Storebælt. D 811 er oprindelig en Henschel-maskine fra 1905, blev ombygget i 1934 og var under besættelsen stationeret i Brande, hvor den kørte brunkul sammen med 15 andre D-maskiner. Den blev udrangeret i 1961. D 826 er en sjællænder, som oven i købet har været ved filmen - i 1945: "I går og i morgen", og ikke mindst i Matador!!
Modellen er Type (IV) fra Hobby Trade. Det er en meget smuk model med fine detaljer og god trækkraft - indbegrebet af et dansk godstogslokomotiv. Begge modeller med lyd.